درباره سند 2030 بیشتر بدانیم/ مصادیق مغایرت این سند با تربیت ایرانی، اسلامی
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۱۶۲۹۷
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیـوز، «این سند ٢٠٣٠ یونسکو و ازاین قبیل، چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند زیر اینها شانه قرار بدهد و تسلیم شود.» اینها فرمایشات مقام معظم رهبری است که امروز در جمع معلمان فرمودند و به طور صریح نسبت به سند 2030 هشدار دادند.
سندی که کمیسیون علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل (یونسکو) برای آموزش در کشورهای جهان تدوین کرده و کارشناسان آموزشی مغایراتی در این سند یافتند که خلاف قانون اساسی و دین ماست ولی مسئولان دولتی کشور ما بیسر و صدا و مصرانه در پی اجرای آن بودند، به طوریکه صدای اعتراض کارشناسان آموزشی هم درآمده بود و بیشتر کارشناسان به مواردی که در این سند بود و مسؤولان ما با آن موافقت کردند اعتراض داشتند ولی مسؤولان آنقدر در برابر نظر کارشناسان مقاومت کردند تا مقام معظم رهبری خودشان شخصا وارد شدند و در این باره هشدار دادند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
* 2030 چیست؟
آذرماه سال 95 بود که سندی با عنوان سند ملی آموزش 2030 ایران با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم رونمایی شد.
میگفتند این سند وضعیت حوزه آموزش در ایران بین سالهای 2016 تا 2030 را ترسیم میکند که شرایط و چگونگی تحصیل و سطح سواد در ایران و دیگر کشورهای عضو این پیمان کجا و چطور باشد.
چند روز پس از رونمایی این سند، پیش نویسی از محتویات آن نیز منتشر شد که اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مجلس به آن اعتراض کردند و معتقد بودند که این سند مغایرتهایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی دارد.
* اعتراضات اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی و بی تفاوتی مسؤولان
در این زمینه منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همان زمان به این مسأله اعتراض کرد و گفت: اصل موضوع این است که مرجع عالی رسیدگی و پیگیری مسائل مربوط به راهبردها و سیاستهای آموزش عالی، شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بر اساس قانون اساسی نیز بند مشخصی وجود دارد که هرگونه تعهد بین المللی حتما باید از طریق مجلس شورای اسلامی پیش برود، بنابراین حداقل یکی از دو مرجع شورای عالی انقلاب فرهنگی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان مسئول حوزه آموزش عالی مطرح شده و مجلس که از سوی قانون اساسی مرجع این موضوع است باید بر مسائل مربوط به آموزش عالی نظارت کند.
کبگانیان با اشاره به اشکالات ساختاری موجود در سند 2030 گفت: هیچ کدام از دو مرجع مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی در روند امضای سند نبودند.
اما وزیر علوم قسم خورد که این سند را امضا نکرده است و گفت: 2030 یک سند نیست بلکه یک بیانیه است، یونسکو از سال 2000 تا 2015 بیانیه آموزش برای همه را تهیه کرده بود و از سال 2015 تا 2030 نیز آموزش کیفی برای همه و همهجا را مطرح کرده است که صرفاً آموزش سوادی نباشد که این مسئله در قالب بیانیه وزرای آموزش و پرورش کار شد و یک سال پیش در کره جنوبی در رابطه با آن بحث شد. وزیر آموزش و پرورش نیز در آن زمان در رابطه با این مسئله نظر داده بود و گفته بود ما این مسئله را در قالب چهارچوبها و اسناد کشورمان خودمان انجام میدهیم. چند ماه پیش در مجمع عمومی یونسکو قرار شد این مسئله به کشورها ابلاغ شود که برنامههای عملی خود را بگویند ولی هیچ وزیری آن را امضا نکرده است.
وی 2030 را یک تفاهم میدانست که از طریق آن امکان این مساله فراهم میآمد که از توان کشورها در مسئله آموزش استفاده شود و تعهد آور هم نیست.
میگفتند این یک چارچوب و برنامه علمی است و سند محسوب نمیشود؛ گویا اگر نام اقدامشان که مغایر با صلاح نظام بود را تغییر دهند، آن اقدام تطهیر میشود.
حسین کچوئیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم یکی از افرادی بود که اعتراض خود را به این سند نشان داد و گفت: این نهادهای بین المللی با رویکردی خاص و عموماً مغایر با اهداف انقلاب اسلامی شکل گرفتهاند، برخی از تقابلها و مشکلات تاکتیکی آمریکا با نهادهایی مانند یونسکو نباید به همسویی این نهادها با نظام جمهوری اسلامی تعبیر و تفسیر شود، آنچه که برای نظام فرهنگی و علمی ما امروز اولویت دارد اجرای اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است نه تدوین و تصویب سند جدید.
حجتالاسلام والمسلمین محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها نیز با بیان اینکه کسی مخالف ارتباطات بین المللی فعال نیست ولی باید در همه تعاملات بین المللی عزت، حکمت و مصلحت لحاظ شود، گفت: از تدوین کنندگان انتظار میرفت قبل از رونمایی، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را در جریان کار قرار میدادند و به زحمات و تجارب قبلی در مسیر تدوین اسناد بالادستی توجه و اهتمام جدی صورت میگرفت.
مسؤولان امضا کننده سند همچنان بر صحبت خود مبنی بر اینکه 2030 یک سند نیست بلکه چارچوب است اصرار داشتند و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مجلس اعتراض میکردند.
زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم گفته بود که آنچه به عنوان سند 2030 مطرح شده، یقیناً موردنظر جمهوری اسلامی نیست، زیرا در این سند مواردی وجود دارد که با اهداف نظام مغایر است و گویا دوستان از سند عدول کردند و آن را به عنوان چارچوب مطرح میکنند که این مسئله باید بررسی شود تا بدانیم با اهداف جمهوری اسلامی فاصله دارد یا خیر و چگونه بدون مشورت شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای اسلامی شدن دانشگاهها و نقشه جامع علمی کشور این کار را انجام دادهاند.
مخبردزفولی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی همچنین در رابطه با سند 2030، گفت: تصویب اسناد راهبردی بهخصوص در حوزه علمی، آموزشی و فرهنگی چه در آموزش و پرورش و چه آموزش عالی به این صورت است که عموم آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب میشود. بهطور مثال نقشه جامع علمی کشور، سند نخبگان، سند مهندسی فرهنگی، سند تحول آموزش و پرورش و اسنادی نظیر اینها در شورا تصویب شده است و هر اقدام دیگری در این زمینه باید ذیل این اسناد انجام شود، البته سند 2030 یک جریان جهانی است که یونسکو آن را طراحی کرده، ولی باید با اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی مطابقت داشته باشد و در شورای عالی و شورای اسلامی شدن دانشگاهها به تصویب برسد. در سند 2030 مغایرتهایی وجود دارد و در هیچجای معتبری نیز تصویب نشده، بنابراین این سند از نظر ما وجاهتی ندارد تا مسیر قانونی خود را طی کند.
* ابهامات و مغایرتهای 2030
کارشناسان، نمایندگان مجلس و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی به این سند اعتراض داشتند و مغایرتهایی را در این سند اعلام کردند.
1- یونسکو، در راستای اهداف مبتنی بر«جهانی سازی» و « صلح جهانی» از طریق برنامه« آموزشهای مشترک عمومی»، میکوشد ارزشهای لیبرالیستی و سکولاریستی را در نظام تعلیم و تربیت کشورهای مختلف بگنجاند تا به واسطه آن از اصطکاک نسلهای جدید با نظامهای استکباری و سرمایه داری، جلوگیری کند.
از جمله میتوان به برنامه های آن سازمان، برای اصلاح بنیادین مفاهیم آموزشی و تربیتی در جوامع اسلامی مانند فلسطین، اردن، امارات، بحرین، عمان، قطر، لبنان و عربستان به نفع رژیم صهیونیستی و به اصطلاح حل«بحران اعراب و اسرائیل» از مسیر تغییرات فرهنگی و ارزش های ملی در قالب برنامه « صلح جهانی» اشاره کرد.
2- از موضوعات و تکالیف مهم اجرایی برنامه آموزش2030، که سبب نگرانی میشود، گردآوری اطلاعات و آمار معتبر از کشورها، توسط یونسکو است و تمام کشورها متعهد هستند که با مرکز آمار و اطلاعات یونسکو(Uis) همکاری کنند تا یونسکو و مجامع بین المللی به آمار و اطلاعات آموزشی و تربیتی کشورها به صورت منظم و دورهای دسترسی داشته باشند.
نکته مهمی که در این امر نهفته است این است که ارائه آمار و اطلاعات آموزشی نسل آینده کشور به سازمانهای بین المللی آن هم مطابق با خواست آنها چه نفعی برای کشور دارد؟ آیا این سازمانها در راستای اعتلا و رشد و پیشرفت کشور ما کاری کردهاند؟
در قضایای مختلف مانند برجام، دیدهایم که نهادهای بین المللی و کشورهای غربی آمار و اطلاعاتی که از خودمان براساس تعهد داده شده، دریافت میکنند و باید محرمانه تلقی شود، آنها را منتشر می کنند و مسلماً بر علیه منافع ملی خودمان استفاده می کنند. بنابراین، این ساده اندیشی است که ما به راحتی اطلاعات نسل آینده ساز خود را در اختیار آنها قرار دهیم.
3- یکی از برنامههای کلیدی یونسکو « بین المللیسازی آموزش عالی ایران» است تاآنجا که «کمیسیون ملی یونسکو» به صورت متمرکز، بین المللیسازی آموزش عالی کشور را در دستور کارخود قرار داده است. دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو هم با اظهار تأسف از عدم ورود دانشگاههای ایران به حوزه بین الملل، از تأکید ویژه یونسکو بر« جهانیشدن آموزش عالی» خبر داد.
4- باوجود اسناد بالادستی متعدد مانند:« سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، « سند نقشه جامع علمی کشور»، « نقشه مهندسی فرهنگی کشور» و ... ، چرا مسئولان مربوط، به جدیت برنامه2030 یونسکو پیگیر اجرای آنها نیست؟ پذیرش و اجرای برنامههای سازمانهای بین المللی نظیر برنامه آموزش 2030 و درگیر شدن 4 وزارتخانه دولت تدبیر و امید با آن، در سکوت رسانهای و بدون شرح جزییات و منافعی که از اجرای آن نصیب سیستم آموزشی کشور می شود، چه توجیهی دارد؟
5- «جهانیشدن» یکی از مفاهیمی است که مرزهای جغرافیایی کشورها و هنجارهای فرهنگی آموزشی را تحت تأثیر قرار داده است و سازمانهای بین المللی مانند یونسکو، این مفهوم را درحوزه تعلیم و تربیت پیگیری میکنند. به همین جهت شرکتهای چندملیتی برای تصاحب مدارس درکشورهای جهان سوم و خاورمیانه، به بالاترین نهادهای دولتی« نفوذ» کرده و اجرای برنامه آموزش همگانی یونسکو را از ملزومات پیوستن به « سازمان تجارت جهانی» و بهرهمندی از فاکتورهای اقتصادی و سیاسی کشورهای توسعه یافته برمیشمارند.
6- در اسفند94 «کنفرانس بازاندیشی و آینده نگری در نظام آموزش و یادگیری ایران با توجه به تغییرات پرشتاب جهان معاصر»، در تهران برگزار شد. اما منظور از جملاتی نظیر« بازنگری در نظام آموزشی» چیست!؟و طرح این نوع مفاهیم به چه نیتی است؟
7- هدف شماره4 توسعه پایدار یعنی «تضمین آموزش باکیفیت، فراگیر و برابر و ارتقای فرصتهای یادگیری مادامالعمر برای همه» است، در حالی که تعابیر و برداشتهایی از آموزش باکیفیت وجود دارد که با مبانی آموزش در مدارس و دانشگاههای جمهوری اسلامی مغایر است.
8- برنامه جامع آموزش2030، توصیههای جدی و مؤکد درخصوص ورود بعضی مفاهیم و مطالب به کتابهای درسی به کشورهای عضو دارد، که قطعا با فرهنگ اسلامی ما سازگار نیست. این موضوع از اقرارهای صریح برخی مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش است.
9- در برنامه2030، ارتباطات و برنامههای بین المللی شبکه مدارس مرتبط با یونسکو در کشورها از جمله ایران که قبلا راه اندازی شدند، مورد توجه جدی قرار میگیرد که ابهامات فعالیت در مدرسه داری توسط این نهاد را با شک و تردید مواجه میکند.
10- در برنامههای توسعه پایدار پس از 2015، از ارزشها و اصول جهان شمول از قبیل همبستگی جهانی، صلح جهانی، احساس همدردی با انسانها و مفاهیمی که ضدیت با رژیم غاصب صهیونیستی را از اذهان محو کند آموزش داده میشود.
11- این برنامه، چه ارتباط و نسبتی با اسناد بالادستی مانند: « سند چشم انداز20 ساله کشور» ، « سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» ، « سند نقشه جامع علمی کشور» ، « نقشه مهندسی فرهنگی کشور» و ... سایر اسناد بالادستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی دارد؟ اگر نسبتی دارد، کدامیک مرجع است ؟
باتوجه به تفکر حاکم بر یونسکو که تفکری لیبرالیستی و سکولاریستی است و قطعا با تفکر دینی در تقابل یا حداقل غیر همسو است، اجرای این برنامه، چگونه نیازها و شرایط تعلیم و تربیت اسلامی را محقق میکند؟ و آیا این برنامه با اهداف تعلیم و تربیت اسلامی که در اسناد بالادستی تصریح شده است هماهنگ است؟
12- اگرچه اهداف کلان 17 گانه برنامه توسعه پایدار 2030 که هدف شماره 4 آن بصورت مشخص به آموزش مربوط می شود، با واژههای زیبا که برخی از آنها در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نیز آمده است، اما شاخصها و مفاهیم مدنظر در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در تراز تربیت اسلامی است که با برنامه آموزش 2030 بلکه مغایر است.
مانند تاکید بر تعلیم و تربیت اسلامی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با تاکید بر آموزش غیرایدئولوژیک در برنامه 2030 یا مثلا تربیت انسان خلیفه الله در اسناد بالادستی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی با تربیت انسان براساس مکتب اومانیسم در برنامه 2030.
13- در برنامه 2030 تاکید فقط بر آموزش است در حالی که آموزش، شرط لازم برای تغییر و بهبود زندگی است ولی شرط کافی نیست. انسان امروز بیش از گذشته در کنار آموزش، نیازمند معنویات، اخلاق و ارزشها و بطورکلی «تربیت» است، که این موضوع عنصر گمشده در برنامه آموزش 2030 است.
14- باتوجه به مطالب پیش گفته، چگونه امکان دارد« سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» با « برنامه آموزش2030 » تطابق داشته باشد؟ از همین رو، مهم جلوه دادن این برنامه یا تفاهم نامه، که به اشتباه به آن سند میگویند، برای تحت الشعاع قرار دادن «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» است.
15- باتوجه به بندهای 2 و 5 از ماده 2 اساسنامه کمیسیون ملی یونسکو، مصوب هیأت وزیران جمهوری اسلامی ایران در سال 1366، چرا کمیسیون ملی یونسکو در راستای این دوبند از شرح وظایف، اقداماتی را انجام نمی دهد و بصورت منفعل مجری برنامههای یونسکو است؟
به چه مناسبت باید یک مجموعه بهاصطلاح بین المللی که قطعاً تحت نفوذ قدرتهای دنیاست، این حق را داشته باشد که برای ملتهای دنیا با فرهنگهای مختلف، تکلیف مشخص کند؟
* هشدار مقام معظم رهبری در رابطه با 2030
رهبر معظم انقلاب امروز در جمع معلمان فرمودند: بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گلهمند هستم، آنها باید مراقبت میکردند و نباید میگذاشتند که کار به اینجا بکشد که ما بیاییم و جلوی این کار را بگیریم، اینجا جمهوری اسلامی است. سند2030 یونسکو و ازاینقبیل، چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند زیر اینها شانه قرار بدهد و تسلیم شود.
رهبر معظم انقلاب فرمودند: به چه مناسبت یک مجموعه بهاصطلاح بین المللی که قطعاً تحت نفوذ قدرتهای دنیاست، این حق را داشته باشد که برای ملتهای دنیا با فرهنگهای مختلف، تکلیف مشخص کند؟ اصل کار غلط است، اینکه ما برویم سندی را امضا کنیم و بعد هم بیایم بیسروصدا آن را اجرا کنیم؛ نخیر!مطلقاً مجاز نیست.
با توجه به تجارب کشور از اینگونه ارتباط با مجامعی که روند مشخصی علیه نظام ما دارند و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، لازم است، متولیان نظام آموزشی کشور و در رأس آن شورایعالی انقلاب فرهنگی که به ریاست رئیس جمهور اداره میشود، بیش از پیش هوشیار بوده و برای خنثی سازی برنامههای دشمن، اقدامات لازم را به عمل آورند.
فارس
منبع: جام نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۱۶۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طولانی بودن دوره تحصیل مضرات اجتماعی دارد
ایسنا/همدان امام جمعه همدان گفت: پیشرفت کشور در گرو علم است اما باید مبانی علم هم در آموزش مورد توجه قرار گیرد به طوری که در حال حاضر نسل جوان تا ۳۰ سالگی باید به دنبال تحصیلات تکمیلی باشد که فرصت جوانی از دست میرود و طولانی بودن دوره تحصیل مضرات اجتماعی دارد بنابراین باید در نظام تعلیمی به طولانی بودن دوره تحصیل توجه شود.
آیتالله حبیبالله شعبانیموثقی جمعه ۱۴ اردیبهشت در خطبههای نمازجمعه شهر همدان، مطرح کرد: امروز شاهد مشکلاتی در جامعه از بزهکاریها تا انحرافات اخلاقی گرفته تا مشکلاتی که در خانوادهها وجود دارد، هستیم راهحل اساسی مشکلات اجتماعی کجاست؟ نسل جوان کجا باید مهارت تولید ثروت را آموزش ببیند؟ یکی از معضلاتی که امروز با آن دست و پنجه نرم میکنیم، اشتغال است.
شعبانیموثقی با بیان اینکه نسل جوان باید به عنوان یک تولیدکننده ثروت مطرح باشد، خاطرنشان کرد: جوان کجا باید مهارت تولید ثروت را به دست آورد؟ کجا ایستادن در مقابل بزهکاریها را آموزش ببیند؟ اخلاق اجتماعی، قانونگرایی، آشنایی با نظام ارزشی و هنجاری و زیست عفیفانه را کجا آموزش ببیند؟ این موارد جزء مسائل اصلی زیست و حیات بشری است که علاوه بر آموزش، باید تبدیل به رفتار اجتماعی شود.
وی با طرح این سوال که کدام نهاد میتواند این مشکلات را به صورت اساسی حل کند؟ پاسخ داد: اصلیترین نهادی که باید در این مسیر حرکت کند، نظام تعلیم و تربیت کشور است به طوریکه تعلیم و تربیت شاید اساسیترین و حساسترین بخش از وظایف و جریانات انقلابی است که در مواردی به آن کمتوجهی شده در حالیکه باید بعد از انقلاب اسلامی در مسأله آموزش و پرورش تلاشهای فراوانی انجام میدادیم چراکه کار نهاد تعلیمی و آموزشی، تربیت انسان است و تنها برای دانشآموزان عرصه علم نیست بلکه تعلیم و تربیت حائز اهمیت است.
نماینده ولیفقیه در استان همدان با تأکید بر اینکه باید در آموزشهای آموزش و پرورش مبانی اصیل نظیر معرفتشناسی، انسانشناسی و هستیشناسی مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: در چند ماه اخیر دشمن در میدان نظامی شکست خورده و هر زمان دشمن در میدانی شکست میخورد و موفقیتی نصیب جمهوری اسلامی ایران میشود، دشمن به دنبال برنامهریزی است، در حال حاضر نیز به دنبال جنگ رسانهای و با شایعهپراکنی تلاش میکند تنش ایجاد کند، دشمن در زمینه رسانه وحدت دارد به طوریکه ما باید نسبت به جریانهای رسانهای دشمن مراقب باشیم.
وی اظهار کرد: در حالی اعتراض دانشجویان آمریکایی و اروپایی و حمایت از مردم فلسطین و برخورد خشن کشورهای اروپایی با معترضان را شاهد هستیم که منورالفکران سالها غرب را مهد آزادیبیان روشنفکری میدانستند و این آزادی را بر سر ملتهای خود میکوبیدند اما جمهوری اسلامی ایران از ابتدا میدانست این شعار تو خالی و بازی غربیهاست و حقوق بشر وقتی خوب است که پای بشر غربی به میان باشد.
شعبانیموثقی یادآور شد: حقوق بشر غربی و آزادی بیان آنها را نمیشود باور کرد، امروز حقانیت ما را در بلاد کفر دیده میشود به طوریکه حرفهای دیروز جمهوری اسلامی، امروز در بلاد کفر بیان میشود و بخواهند یا نخواهند کشور ما یک تنه در مقابل ظلم ایستاد و حرف جدید مطرح کرد و امروز این حرفها و مواضع فراگیر شده که این موفقیت جمهوری اسلامی را نشان میدهد.
وی اضافه کرد: شأن امامتجمعه مطالبهگری است و هدف از اینکار هم تقویت بنای ائمهجمعه بر تضعیف مسئولان نیست بلکه بنا بر تقویت، حمایت و طرح مشکلات مردم در تریبون نمازجمعه است و در بسیاری از موارد تلاش میکنند در جلسات خصوصی مشکلات مردم را منعکس کنند و انتظار این است که مسئولان در مقابل مطالبات ائمهجمعه برخورد شایسته شود.
امام جمعه همدان در پایان بیان کرد: اگر امروز مکتب شیعه کلام، فلسفه و فقه باقیست، مدیون امام صادق(ع) است، آنچه در رسالههای عملیه وجود دارد که مراجع سعی میکنند احکام را از آن استخراج کنند، قالب اطلاعات آن از امام صادق(ع) است و حرف آخر ایشان در روز شهادتشان توجه به نماز و اول وقت خواندن آن است.
به گزارش ایسنا، در پایان نمازجمعه این هفته، راهپیمایی جمعههای خشم در محکومیت جنایتهای رژیم صهیونیستی از محل برپایی نمازجمعه تا چهارراه شریعتی همدان برگزار شد.
انتهای پیام